Методична скарбничка

rainbow

СЕМІНАРИ-ПРАКТИКУМИ

 

Семінар-практикум для вихователів за темою:

«Куточок природи в екологічному вихованні дошкільника».

 

Керівник: Бірук Ілона Василівна

Жовтень

План семінару-практикуму:

  1. Екологічний тренінг для педагогів.
  • 1.1. Розминка
  • 1.2. Розв'язання педагогічних ситуацій
  • 1.3. Фрагменти гри «Що? Де? Коли?»
  • 1.4. Перевірка домашніх завдань
  • 1.5. Рішення екологічного кросворду
  •  
  1. «Екологічні простору» у старшій групі.
  • 2.1. Куточок природи в старшій групі
  • 2.2. Живий куточок
  • 2.3. Город на вікні
  • 2.4. Експериментально-дослідна зона
  • 2.5. Теоретичний матеріал
  • 2.6. Практичний матеріал
  • 2.7. Дидактичні ігри на екологічну тематику
  •  
  1. Банк ідей.

 

  1. Підсумки.
  • Екологічний тренінг для педагогів.

 

Екологічний тренінг для педагогів складається з 6 частин. Кожен етап регламентований. Наприкінці підводиться загальний підсумок. Відзначаються переможці.

  • 1.1. Розминка.
  •  

Питання роздаються кожному учаснику.

  • Що означає термін «екологія»?
  • Проблеми екології в усьому світі, нашій країні, республіці, рідному місті?
  • В чому сутність екологічного виховання дітей? Чому на Ваш погляд, їм треба займатися з дошкільного віку?
  • Вплив екології на здоров'я дітей?
  • У чому ви бачите причини недбалого, часом безжального відносини дітей до природи? У чому конкретно взяти провину на себе як вихователь?
  • Роль педагога в екологічному вихованні дошкільнят?
  • В якій спільній діяльності з дітьми Ви можете практично сприяти охороні природи?
  • Яка, на ваш погляд, тут повинна проводитися робота з батьками?
  • Перерахувати класиків російської, зарубіжної літератури, оспівують природу у своїх творах?
  • Назвати прислів'я, приказки про природу?
  • Згадати народні прикмети?
  • Прочитати напам'ять вірші про природу?
  • Музична пауза і підбиття підсумків розминки.

1.2. Рішення педагогічних ситуацій.

I. На лісовій галявині грають четверо дітей від п'яти до семи років. Найменший кричить: «Давайте зловимо метелика і підпалимо їй крила!» Чоловік йде повз і чує цей заклик, зупиняє хлопчика і запитує: «Навіщо ж вам підпалювати метеликові крильця?» Той трохи мовчить і відповідає: «Просто так...»
Чим можна пояснити таку жорстокість дітей? Які методи і прийоми виховання у дошкільників дбайливого ставлення до природи?

II. Іра йшла додому з дитячого саду через парк, засаджений кущами смородини, і голосно розповідала мамі, як вони всією групою поливали їх тут. Але мати була зайнята власними думками.
- Чому ти мене не слухаєш? - запитала Іра і вирвала руку.
- Це ще що за примхи?! - спалахнула мати і, зламавши молоду гілку смородини, хлестнула нею дівчинку. А потім зло кинула: «Кому потрібні твої клопоти, це ж просто дитяча гра! Без тебе вистачить охоронців природи».
Які негативні наслідки можуть бути у вчинку матері?

III. Ви йдете на роботу. На доріжці мирно розмовляють дві мами. В цей час їхні діти неподалік ламають гілки молодого деревця. У обох в руках уже по великій оберемку.
Як ви думаєте, діти просто неслухняні або їм ніхто не говорив про те, що не можна приносити шкоду рослинам? Ви мовчки пройдете мимо, в душі засуджуючи матерів /дітей/або зупиніться і поговоріть з матерями /з дітьми/?

1.3. Фрагмент гри «Що? Де? Коли?».

  • Навіщо білку довгий і пухнастий хвіст?
  • Чому лисиця всю зиму бігає, а ведмідь спить?
  • Під час листопаду під осиками можна бачити багато опалих гілок. Як пояснити це явище?
  • Чому в зимовий день на вікнах з'являються візерунки?
  • Чому кішка часто вмивається, а собака - ні?
  • Чому листя літом зелене, а восени жовте і багряне?
  • Як влітку без барометра можна дізнатися наближення негоди?
  • Чому опадає листя?
  • Дим стовпом, яку погоду віщує?
  • Жаби расквакались до чого?

 

1.4. Перевірка домашніх завдань.

  • Вивчивши казку Міллера і Штайнера «Хоче ведмідь залишитися ведмедем?» /Дошкільне виховання. 1986 р. N7/, відповісти на питання : яка екологічна проблема поставлена в цій казці?

 

  • Подання наочного матеріалу для роботи з батьками.

1.5. Рішення екологічного кросворду.

 

По горизонталі: 2 - кімнатна рослина, що очищає повітря; 3 - підвищення частки міського населення; 7 - рослина концентратор свинцю; 9 - ідеальний екологічний місто; 12 - головний забруднювач міської атмосфери; 13 - зелене покриття; 14 - універсальний прийом покращення міського середовища.

По вертикалі: 1 - найбільш екологічна система і переробки міського сміття; 4 - гігантський місто; 5 - домашнє рослина, що очищає повітря; 6 - бразильський місто з ідеальною організацією громадського транспорту; 8 - природний ліс в межах міста; 10 - спостереження за станом навколишнього середовища; 11 - швидкоростуча дерево для озеленення міст із забрудненою атмосферою.

  • «Екологічні простору» у старшій групі.

 

У сучасному світі проблеми екологічного середовища /екологічні проблеми набули першорядного значення. Тому особливо гостро постало завдання більш широкого екологічного виховання та освіти всього населення. Первісне значення при цьому має надаватися екологічного виховання та освіти дітей дошкільного віку.
Ознайомлення дошкільнят з природою - це засіб утворення в їхній свідомості реалістичних знань про навколишній природі /живої і неживої/, засновані на чуттєвому досвіді і вихованні правильного ставлення до неї.
Однією з умов реалізації системи екологічної освіти в ДНЗ є правильна організація та екологізація розвиваючої предметної середовища, яка повинна сприяти розвитку дитини в цілому. Так ми намагаємося створити в своїй групі всі необхідні умови для проведення системної роботи. Це і куточок природи з календарем спостережень за погодою, і живий куточок, і город на вікні, і експериментально-дослідна зона і т. д.

2.1.Куточок природи в старшій групі.

Один з елементів розвиваючої предметної середовища нашої групи - куточок природи. Невід'ємна частина якого - календар погоди. В якому діти фіксують систематичні спостереження за одними і тими ж явищами природи, простежують різні зміни рослин, тварин, явищ неживої природи, а так само умови, при яких ці зміни сталися. Відображення подій значками, схематично або дитячими малюнками має значення, насамперед, для ефективності самого спостереження - дитина повертається до тих уявлень і вражень, які він отримав. Ведення календаря розвиває спостережливість дітей, удосконалює їх здатність до аналізу, виділення головного і другорядного.

2.2.Живий куточок.

Другий елемент розвиваючої предметної середовища - живий куточок. Де містяться хом'ячки, червоновуха черепаха і акваріум з різноманітними рибками. Різноманітний видовий склад кімнатних рослин-близько 20 видів/ підібраний з урахуванням безпеки, доцільності, географічного та екологічного аспектів. Живий куточок - одна з необхідних умов наочного і дійового ознайомлення дошкільнят з природою. Спостереження на екскурсіях або заняттях короткочасні. А в живому куточку дошкільнята можуть протягом усього дня підходити до тварин, розглядати їх вести за ними тривалі спостереження. У дітей розширюються конкретні знання про природу. При ознайомленні з живими об'єктами розвиваються спостережливість, інтерес до природи. Під час догляду за мешканцями формуються трудові навички і такі цінні якості, як працьовитість, дбайливе ставлення до живого, відповідальність за доручену справу.

2.3.Город на вікні.

Особливе місце в ознайомленні дітей з природою відноситься в нашій групі городу
на вікні. Тут ми знайомимо дітей з городніми культурами, з історією їх походження з етапами їх зростання і дозрівання. Діти в нашій групі є основними господарями городу протягом усього року; вони садять овочеві культури на зелень і вирощують розсаду, доглядають за ними, збирають урожай, а потім заносять свої враження в журнали спостережень за ростом рослин. Розповідаючи дітям про овочевих, злакових культурах, ми підкреслюємо, наскільки складний працю хлібороба, щоб вони шанобливо і бережливо ставилися до всього, що створено цією працею. Одночасно зазначаємо і радість цієї праці на землі, але зрозуміти це дитина може лише тоді, коли сам виросте на підвіконні зелень /петрушку, зелений лук, кріп, любисток і т. д./ і пригостить усіх вітамінним супом. Або коли, доглядаючи за своїм вихованцем, виростить на маленькому городі ласощі /овес, пшеницю/ для хом'ячка.
Вирощуючи рослини, дитина входить у світ живої природи, який ламати він вже не буде, а буде тільки берегти. Так ми виховуємо навички екологічної культури.

2.4.Експериментально-дослідна зона.

Є в нашій групі новий елемент розвиваючої предметної середовища - це міні-лабораторія. Міні-лабораторія створена для розвитку пізнавального інтересу у дітей до дослідницької діяльності, формування у них наукового світогляду. У міні - лабораторії зібрано обладнання для дослідно-експериментальної роботи в живій і неживій природі /колби, мензурки, пробірки, вторинні пакувальні матеріали, стрижні, ванночки тощо/, різноманітні колекції /мінералів, ґрунтів, каміння, комах і т. д./, природний матеріал /кора дерев, черепашки, шишки, жолуді і т. п./.

2.5.Теоретичний матеріал.

Екологічне виховання - це відносно новий напрямок дошкільної педагогіки, тому нам слід постійно займатися самоосвітою, звертатися до різної літератури, щоб освоїти основні екологічні поняття, отримати саме елементарне, популярне, але правильне, з наукової точки зору подання з основ екології та передати його дітям. У своїй роботі ми використовуємо типову літературу: С. А. Веретенниковою «Ознайомлення дошкільників з природою», П. Р. Саморуковой «Як знайомити дошкільників з природою», програми: С. Н.Ніколаєвої «Юний еколог», М.А.Рижової «Наш дім - природа», С. А. Козлової «Я - людина», методичні посібники: Н.В.Коломиной «Виховання основ еко логічної культури». А так само стежимо за публікаціями з екології в журналах «Дитина в дитячому садку», «Дошкільне виховання», «Обруч». Крім перерахованої літератури ми, звичайно, використовуємо періодичні видання екологічного змісту. У журналах «Сопілка» і «Свирелька», «Мурашник» ми знаходимо чимало цікавого для себе і дітей. Серйозним довідковим виданням нашого міста, яке ми використовуємо, є газета «Екологічна правда».
Для плідної роботи з дітьми по цій темі нам було необхідно ретельно вивчити новинки методичної літератури і потім впровадити їх у практику. На цій основі ми створили свої перспективні плани.
З допомогою батьків у нашій групі зібрано достатньо велике зібрання дитячої художньої та пізнавальної літератури про природу. Це різні твори вітчизняних класиків: Л. Толстого, М. Горького, К. Ушинського, Р. Тукая, С. Аксакова, Тобто Чарушина, С. Маршака, Р. Снігірьова, Н.Сладкова, В. Акимушкина. Цікаві для екологічного виховання твори сучасних письменників: Ст. Бочарникова, Ст. Іонової, Ст. Антошкіна, Р. Баширова, Ст. Степанова та ін

2.6.Практичний матеріал.

Формування уявлень у старших дошкільнят про планету Земля, її найважливіших характеристиках /полюси, океани, континенти і т. д./ неможливо без основних географічних посібників. Для цього в нашій групі був створений саморобний глобус. Ми з дітьми із задоволенням подорожуємо по карті Татарстану, розглядаючи її, знаходимо місце, де знаходиться наше місто. Ознайомлюючи дітей з природою рідного краю, ми прийшли до висновку, що для повного засвоєння нам було дуже корисно побувати на екскурсії в міському парку і пройти всім разом по екологічній стежці. Створення, якої в дитячому саду, наше основне завдання на наступний навчальний рік. Співпраця вихователів, батьків і дітей по екології спонукало нас виготовити нові посібники та ігри: «Червона книга», «Дерево Росії», «Джерела Татарстану», «Велика книга виробів» /з того, що під рукою/ серія «Ми разом з дитиною всією родиною», «Лікарські рослини на ділянці дитячого садка».

2.7.Дидактичні ігри на екологічну тематику.

Оскільки гра - найбільш природний і радісний вид діяльності, формує характер дітей, ми підібрали з уже відомих ігор такі, в яких по можливості була б присутня активна екологічно правильна ігрова діяльність. Ігри та ігрові елементи дозволяють розвинути у хлопців найрізноманітніші позитивні якості і полегшують сприйняття викладених проблем і знань. У вільний час ми пропонуємо дітям настільно-друковані, дидактичні, розвиваючі ігри: «Хто де живе?», «Звук, світло, вода», «Земля і її мешканці», «Зелений друг», «Жива і нежива природа», «Що зайве?», «Стань другом природи» і т. д. Ми переконалися на власному досвіді, що з допомогою ігор можна добре закріпити у дітей отримані уявлення про природу.

  • Банк ідей.

Запропонувати всім учасникам поповнити «Банк ідей», відповівши на питання: «Як куточки природи зробити маленькими оазисами в групах?»

П Л А Н

семінару-практикуму 

Ранній вік

Керівник: Бірук Ілона Василівна

Жовтень

Засідання І.                                    

Тема:    „Увага ! Адаптація”

1  Адаптація та емоційний розиток. Ранній вік.  (семінар-тренінг для вихователів)                                                                               Бірук І.В.

Д/з:  Підібрати, систематизувати консультативний  матеріал, поради,    пам΄ятки для батьків  з проблеми адаптації дітей ран. віку .

 Грудень

Засідання ІІ.                                    

Тема:   „ Життя малюків у грі „.

1.Організація предметно- ігрового  середовища у групах для дітей раннього віку                                                                                                                                                              Ковальчук Н.М

2. Дидактичні ігри ,як засіб сенсорно-мовленнєвого розвитку дітей на занятті та у повсякденному житті.                                                                                                                                Скібчик С.В.

 3. Гра-джерело життя малюка. Особливості формування СРГ                                                                                                                                                                                              Берлінська Л.І.

4.Організація конструктивно –будівельних ігор у І молодшій групі                                                                                                                                                                                       Тищук Г.І..

 Д/з :  Скласти перспективний план СРГ для дітей раннього віку.

Лютий

Засідання  ІІІ

    Тема:  „Вчимося граючись”.

  1.Дидактичні принципи і умови проведення занять з дітьми раннього віку                                                              Скібчик С.В.

  2. Заняття з картиною з дітьми раннього віку       Ковальчук Н.М..

  3.Організація та планування продуктивних видів діяльності в ранньому дошкільному віці.                                   

  4.Організація фізичного виховання дітей раннього віку в умовах ДНЗ                                                                                                                                                            Якубська Л.А.

  Д/з:   Практичний показ заняття з мовленнєвого спілкування.

                                                                             Ковальчук Н.М.

  Практичний показ заняття з фіз. .виховання         

 ПЛАН

семінару-практикуму з трудового виховання

Керівник: Самойдюк Людмила Євгеніївна

Засідання 1  Жовтень

 

Тема: «Трудове виховання дітей дошкільного віку, як педагогічна проблема сучасності»

 

  1. Праця як важливий засіб ранкової соціалізації дитини.

 

                                                                              доповідь Самойдюк Л.Є.

     2.  Виховання елементів культури праці у дітей дошкільного віку.

 

                                                                              інформація Ювковецька О.В.

    3.   Відеоперегляд господарчо-побутової праці в II молодших, середніх та старших групах.

    4.   Д/з Скласти конспект господарчо-побутової праці.

 

    5.   Пам′ятка  Вимоги до проведення господарчо-побутової праці.

 

                                                                                              Самойдюк Л.Є.

 

Засідання 2  Лютий

 

  1. «Види праці».

 

                                                                                     доповідь Мелянчук О.М.

     2.  «Психологічні умови самостійності ручної художньої праці дошкільників».

 

                                                                                      інформація Тарасюк О.І.  

     3.   Відеоперегляд самостійної художньої діяльності в садкових групах.

 

                                                                                      педагоги гр № 6,7,11,12

     4.   Д/з Перспективне планування роботи з художньої праці з дітьми середніх та старших груп.

 

     5.   Пам′ятка  «Правила поводження дітей в процесі трудової діяльності».

 

Засідання 3 Березень

 

  1. Посильна трудова діяльність дошкільника необхідна умова розвитку підростаючої особистості.

 

                                                                                 доповідь Левончук Р.С.

     2.  Ознайомлення дітей з працею дорослих.

 

                                                                                 інформація Самойдюк Л.Є.

     3.  Відеоперегляд праці в природі в середніх та старших групах.

 

                                                                                 педагоги гр № 6,7,10,11,1

     4.  Д/з скласти конспект спостереження та праці в природі (садкові групи).

 

     5.  Пам′ятка «Трудові доручення в різних вікових групах».

 

 

Ми піклуємося про найдорожче для вас

gallery contact